24-Vorm

Bewegende beelden

 

In deze video kun je de volledige 24-vorm  bekijken.

 

Beoefening

Met het beoefenen van de 24-vorm verbeter je jouw ‘gezondheid’. Door middel van bewegen vind je rust. In het begin valt het niet mee om de oefeningen te onthouden, maar door veel te herhalen en regelmatig te oefenen zal dit steeds beter lukken.

Het gaat er in eerste instantie niet om de vorm perfect te kunnen uitvoeren, maar om het vinden van rust. Door de 'vorm', zoals het door insiders kortweg wordt genoemd, creëer je een diepere ontspanning, een rustigere ademhaling, een betere bloedcirculatie en bevorder je de spijsvertering. Doordat de energie via de energiebanen (meridianen) in je lichaam beter gaat stromen, worden ook alle interne organen beter gevoed.

 

 

Principes

De volgende twaalf principes zijn van belang bij het oefenen.

1. Houding. De juiste stand: maak je rug langer; trek je kruin omhoog en je staartbeentje naar beneden; voel je voeten en het contact met de aarde, de zogeheten negen punten: vijf tenen, binnenkant balvoet (6), buitenkant balvoet (7), zijkant voet (8) en de hiel (9).

2. Concentratie. Aandacht tijdens het oefenen.

3. Ontspan de borstkas en maak je rug langer.

4. Beweeg vanuit je onderste 'dantian', dit is het centrum vier vingers onder de navel.

5. Laat je schouders zinken en de ellebogen zakken of hangen.

6. Ontspan je polsen en strek je vingers, maar overstrek ze niet!

7. Ontspan je knieën en zak door je liezen.

8. Tijdens het oefenen kleven je voeten als het ware aan de grond.

9. Raak nooit uit balans. Bij een stap naar voren kun je wanneer je over je knie heenkijkt nog je tenen zien.

10. Beweeg altijd volgens het Yin en Yang principe – leeg en vol! Wanneer je naar voren beweegt is het gewicht voor ongeveer 70% en soms 90% in je voorste been. Vol dus =Yang. Wanneer je dan terug gaat is je voorste been min of meer leeg = Yin.

11. Beweeg vloeiend en het liefst op één hoogte.

12. Heb zoveel mogelijk plezier in het bewegen.

 

De namen

Leuk om te vermelden zijn de namen die aan ieder van de 24 vormen worden gegeven. 

 

 

1.  Het Begin.

2.  Kam de manen van het paard. (3x)

3.  De Kraanvogelstand.

4.  Borstel de knie en duw. (3x)

5.  Speel de gitaar.

6.  De aaploop achteruit. (5x)

7.  Grijp de staart van de vogel (mus) links

8.  Grijp de staart van de vogel (mus) rechts

 9.   Enkelvoudige zweep.

10. Wuivende handen als wolken (3x)

11. Enkelvoudige zweep.

 12. Geef het paard een schouderklopje.

13. Sla en schop met rechts.

14. Dubbele vuistslag naar de oren.

15. Sla en schop met links

16. Slang kruipt naar de grond. Gouden haan staat op linker been.

17. Slang kruipt naar de grond. Gouden haan staat op rechterbeen.

18. De bal naar links brengen. Het mooie meisje werkt met haar weefgetouw. (rechts)

       De bal naar rechts brengen. Het mooie meisje werkt met haar weefgetouw. (links)

19. Naald naar de zeebodem.

20. Waaier gestuurd vanuit de rug.

21. Stap op, weer af en sla met rechter vuist.

22. Duw.

23. Gekruiste armen.

24. Einde.

 

 

 

 

Als het bordje Glimlach

voor de ingang hangt,

is de tuin niet te bezoeken.